Erik Söderholm
verkställande direktör
Terminalen byggs i stål, glas och aluminium och är en imponerande port till Finlands vackraste stad. Den utgör den första etappen på en resa som tar sikte på sevärdheter, upplevelser och äventyr, något som även det närbelägna Åbo slott inbjuder till.
Terminalen bidrar också till att få alla dem som reser från Åbo i rätt stämning inför resan, och erbjuder ett smidigt sätt att förflytta sig från land till sjöss och vidare västerut.
Den moderna samterminalen betjänar alla de passagerarfartyg som regelbundet trafikerar Åbo. I terminalen finns trivsamma och trygga kund- och genomgångslokaler samt för rederierna gemensamma väntrum och områden för biljettförsäljning. De gemensamma lokalerna ger rederierna synergifördelar och utrymmena är flexibla med tanke på framtidens behov.
Den nya terminalbyggnaden utnyttjar också tekniken bättre och i synnerhet digitalisering i syfte att identifiera resenärer samt för att trygga resgods och last. Målet är att det ska vara smidigt och behagligt att resa och att resenärerna ska få en positiv upplevelse genast när de stiger in i terminalen.
Terminalen har planerats av PES-Arkkitehdit Oy, vars byggnad ORIGAMI vann den internationella arkitekttävling som arrangerades av Åbo Hamn Ab. Terminalen byggs av Skanska Talonrakennus Oy.
Den tre våningar höga byggnaden omfattar mer än 10 000 bruttokvadratmeter, dvs. utrymmen för resenärer, personalen vid Åbo Hamn och rederierna samt tekniska utrymmen och hjälputrymmen. Terminalens arkitektur bygger på snedställda trekantiga ytor och dess fasader i glas och aluminium är mycket varierade.
Terminalen ligger delvis i passagerarhamnens område. Målet är att byggnaden ska uppnå tre stjärnor enligt Bygginfo Ab:s miljöklassificering, dvs. en god miljökvalitet.
531 st
pålplatser i terminalens grund
23 km
pålar i terminalens grund
1 480 m³
betong i terminalens grund
1 milj. kg
stål i terminalens stomme
Arbetet med att bygga ORIGAMI-terminalen inleddes i januari 2025. Arbetet tar cirka två år och terminalen bedöms bli klar i början av 2027.
ARBETSKEDE | TIDTABELL |
---|---|
Period för arbetskontrakt | 1/2025-1/2027 |
Implementering av den nya terminalbyggnaden | 2027 |
ARBETSKEDE | TIDTABELL |
---|---|
Anbudsgivning för specialplaneringen | 3/2022 |
Val av specialplanerare | 9/2022 |
Planering påbörjas | 10/2022 |
Detaljplaneringen lagenlig | 16.12.2023 |
Byggnadslov | 10.10.2024 |
Åbo Hamn Ab arrangerade en arkitekturtävling med inbjudna deltagare i två faser för att välja huvud- och arkitekturplaneraren för den nya passagerarterminalen.
Tävlingens syfte var att ersätta Tallink Siljas och Viking Lines nuvarande terminalbyggnader med en ny gemensam samterminal och planera en högklassig , funktionellt utmärkt terminalbyggnad. Ferry Terminal Turku upphandlingens målsättning är att genom nya lösningar nå kostnadsförmåner och att effektivisera den operativa fartygstrafiken.
Förslaget ORIGAMI valdes till vinnare i arkitekttävlingen som ordnades för att välja huvud- och arkitektplaneraren för Åbo Hamns nya passagerarterminal. Alla förslag behandlades anonymt och det visade sig att det vinnande förslaget lämnats in av PES-Arkkitehdit.
Juryn ansåg att ORIGAMI bäst uppfyller de mål som ställts upp för terminalen. Juryn tilltalades av ORIGAMI exceptionella och uttrycksfulla arkitektur. En kryssning är ofta ett sätt att komma bort från vardagen, och terminalbyggnadens utseende skapar rätt stämning bland passagerarna redan från början. Förslaget präglas av liv och rörelse. Arkitekturen är baserad på sneda triangulära ytor och samspelet mellan stål, glas och aluminium. Formen andas maritim symbolik och påminner om en lax eller ett stålskepp, även om namnet ORIGAMI syftar på ett annat sammanhang – men parallellen till japansk papperskonst är tilltalande.
Läs mer om tävlingens gång och recensionerna av tävlingsbidragen >>
Genomförandet av FTT-projektet kräver samarbete mellan flera olika aktörer. Projektet har en stor sysselsättande effekt i hela Åbo ekonomiska region.
Skanska Talonrakennus Oy
Are Oy
PES-Arkkitehdit Oy
Sweco Oy
Sweco Oy
Rejlers Finland Oy
Maanpää Geo Oy
A-Insinöörit Suunnittelu Oy (ex. Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)