Med tanke på den nya passagerarterminalen byggs en kajplats S1, och den nuvarande kajplatsen S2 iståndsätts. Vid kajerna byggs matargångar och landgångar som passagerarna använder för att gå ombord på fartyget. Dessa matargångar och landgångar kan också användas för andra fartyg än de som regelbundet förtöjer vid kajerna.
S1 – en ny pir byggs
Samterminalens nya kaj S1, en 217 meter lång pir, kommer primärt att användas av Tallink Silja.
Att bygga en kaj på den leriga havsbottnen är ett krävande projekt, och ansvarig aktör för detta är Terramare Oy. För projektet används 12 000 kubik betong och över 300 massiva 40–45 meter långa stålpålar kommer att slås ner i kajens grund. Terramare installerar även den körramp som behövs för passagerarfärjorna.
Arbetet med att bygga kaj S1 inleddes 2024. Kajkonstruktionerna blir klara i slutet av 2025 och arbetet kommer att slutföras till sommaren 2026.
- Längd 217 m
- Djup 9,5 m
- Färdigställs 6/2026
18,2 km
stålrörspålar för S1 kajfundament
20,4 km
stålspont för S1 kajfundament
S2 – kajen iståndsätts
Samterminalens kaj S2 är den kaj som Tallink Silja för närvarande använder, men som i fortsättningen huvudsakligen kommer att användas av Viking Line. Kajen iståndsätts grundligt och dit flyttas den automooring-utrustning som är i bruk vid Viking Lines nuvarande kajplats och som används för att förtöja fartyget vid kajen.
Planeringen av kaj S2 pågår och den tas i bruk i början av 2028.
- Längd 218 m
- Djup 9,5 m
- Färdigställs 1/2028
Samarbetspartners
Genomförandet av FTT-projektet kräver samarbete mellan flera olika aktörer. Projektet har en stor sysselsättande effekt i hela Åbo ekonomiska region.
Terramare Oy
Profund Oy
Insinööritoimisto Aalto-Setälä
Insinööritoimisto Aalto-Setälä