Nyheter i projektet Ferry Terminal Turku – mars 2025
Pålning av terminalen kommer att slutföras under mars
Den nya gemensamma terminalen började byggas i januari. Arbetet inleddes med att flytta ledningarna som används i det nät som blir kvar under byggarbetsplatsen samt med pålningen och grunden för terminalbyggnaden. Pålningen slutförs i mitten av mars, och därefter i slutet av mars börjar arbetet med att stabilisera marken och lägga grunden. I juli är det dags att bygga terminalens stomme.
Glas och aluminium är de huvudsakliga fasadmaterialen för passagerarterminalen, som bär namnet ORIGAMI och byggs utifrån den plan som vann den internationella arkitekttävlingen. Byggnaden har tre våningar och en yta på över 10 000 kvadratmeter, och de mångformiga fasaderna är mycket krävande att bygga. Målet är att projektet ska uppnå tre stjärnor enligt Bygginfo Ab:s miljöklassificering, dvs. en god miljökvalitet.
Terminalbygget beräknas ta 24 månader. Huvudentreprenören för den gemensamma terminalen är Skanska Talonrakennus Oy och byggnaden har planerats av PES-Arkkitehdit Oy.
Över 300 stålpålar ner i kajens grund
Arbetet med att bygga den nya kajen S1 inleddes i november 2024. Pålningsarbetet inleddes i december och pålningen i havsområdet i februari 2025. Pålningsarbetet fortsätter fram till slutet av maj. Över 300 massiva 40–45 meter långa stålpålar kommer att slås ner i kajens grund.
Den gamla kajen har rivits och betongpålning har inletts för att stärka hamnområdet och förankringsplattan. För att bygga själva kajen krävs 12 000 kubik betong.
Kaj S1 kommer till stor del att vara färdig redan i slutet av det här året, och arbetet kommer att slutföras sommaren 2026. Huvudentreprenören är Terramare Oy och kajen planerades av Profund Ab, som också ansvarar för planeringen under arbetets gång.
Målet är att lansera den första byggfasen av planområdet under sommaren
Planeringen av planområdet pågår och en entreprenadförfrågan väntar. Målet är att det första byggskedet ska kunna inledas sommaren 2025. Den västra sidan av planområdet kommer att byggas först, så att den är slutförd när den nya kajen S1 tas i bruk. Senare byggs planområdets östra, norra och södra delar. Preliminärt kommer de delarna att byggas 2026–2027.