Haku

Ajankohtaista FTT-hankkeessa – maaliskuu 2025

Terminaalin paalutus valmistuu maaliskuun aikana

Uuden yhteisterminaalin rakentaminen aloitettiin tammikuussa. Työt aloitettiin terminaalin rakennustöiden alle jäävän, käytössä olevan verkoston johtosiirroilla sekä terminaalirakennuksen paalutus- ja perustustöillä. Paalutus saadaan valmiiksi maaliskuun puolivälissä, minkä jälkeen maaliskuun lopulla alkavat maaperän stabilointi sekä perustusten teko. Terminaalin rungon rakentamiseen päästään heinäkuussa.

ORIGAMI-nimeä kantavan, kansainvälisen arkkitehtikilpailun voittaneen suunnitelman pohjalta rakentuvan matkustajaterminaalin pääjulkisivumateriaaleja ovat lasi ja alumiini. Kolmikerroksinen kokonaisuus käsittää yli 10 000 neliömetriä ja sen monimuotoiset julkisivut ovat erittäin vaativat. Hankkeessa tavoitellaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmea tähteä, mikä vastaa hyvää ympäristölaadun tasoa. 

Terminaalirakennuksen rakennustöiden arvioitu kesto on 24 kuukautta. Yhteisterminaalin pääurakoitsijana toimii Skanska Oy ja sen on suunnitellut PES-Arkkitehdit Oy.

S1 laiturin perustuksiin yli 300 teräspaalua

Työt uuden S1-pistolaiturin rakentamiseksi alkoivat marraskuussa 2024. Paalutustyöt aloitettiin joulukuussa ja merialueen paalutustyöt helmikuussa 2025. Paalutustyöt jatkuvat toukokuun loppuun asti. Laiturin perustuksiin lyödään yli 300 massiivista 40–45 metrin pituista teräspaalua.

Vanha pistolaituri on purettu ja satamakentän ja ankkurilaatan vahvistustyöt on aloitettu betonipaalutuksilla. Itse laiturin rakentamiseen käytetään 12 000 kuutiota betonia.

S1-laituri valmistuu pitkälle jo tämän vuoden loppuun mennessä, ja viimeistelytyöt tehdään kesällä 2026. Pääurakoitsijana toimii Terramare Oy ja laiturin suunnittelusta vastasi Profund Oy, joka vastaa myös työnaikaisesta suunnittelusta. 

Tavoitteena käynnistää kenttäalueen ensimmäinen rakennusvaihe kesällä

Kenttäalueen suunnittelutyö on käynnissä ja kenttäalueen urakkakysely on vireillä. Kenttäalueen ensimmäinen rakennusvaihe on tavoitteena käynnistää kesällä 2025. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kenttäalueen läntinen puoli, jotta se on valmis, kun uusi S1-laituri otetaan käyttöön. Jälkimmäisessä vaiheessa rakennetaan kenttäalueen itäiset osat, pohjoinen ja etelä. Näiden rakennustyöt toteutetaan alustavasti vuosien 2026–2027 aikana.