Erik Söderholm
toimitusjohtaja
Teräksestä, lasista ja alumiinista rakennettu terminaali on näyttävä portti Suomen kauneimpaan kaupunkiin. Se on ensimmäinen etappi matkalla nähtävyyksiin, elämyksiin ja seikkailuihin, joihin kutsuu myös lähellä sijaitseva Turun linna.Terminaali virittää reissutunnelmaan myös kaikki Turusta matkaan lähtevät, ja tarjoaa sujuvan siirtymisen maalta merelle ja kohti länttä.
Moderni yhteisterminaali palvelee kaikkia Turkuun säännöllisesti liikennöiviä matkustajalaivoja. Terminaalissa on laivamatkustajille viihtyisät ja turvalliset asiakas- ja kauttakulkutilat sekä varustamoiden yhteiset odotustilat ja lipunmyyntialueet. Yhteiskäyttötilat tuovat varustamoille synergiaetuja, ja tilat joustavat tulevaisuuden tarpeiden mukaan.
Uuden terminaalirakennuksen myötä hyödynnetään entistä paremmin myös teknologiaa ja erityisesti digitalisaatiota matkustajien tunnistamisessa sekä matkatavaroiden ja lastien turvallisuuden varmistamisessa. Tavoitteena on sujuva matkanteko ja miellyttävä matkustuskokemus, joka alkaa heti, kun matkustaja astuu terminaaliin.
Terminaalin on suunnitellut PES-Arkkitehdit Oy, jonka ORIGAMI-niminen suunnitelma voitti Turun Satama Oy:n järjestämän kansainvälisen arkkitehtikilpailun. Terminaalin rakentaa Skanska Talonrakennus Oy.
Kolmikerroksisessa rakennuksessa on yli 10 000 bruttoneliömetriä eli tilaa matkustajille, Turun Sataman ja varustamojen henkilökunnalle sekä teknisille tiloille ja aputiloille. Terminaalin arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, ja sen lasia ja alumiinia olevat julkisivut ovat hyvin monimuotoiset.
Terminaali sijoittuu osittain matkustajasataman alueelle. Rakennuksessa tavoitellaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmea tähteä, mikä vastaa hyvää ympäristölaadun tasoa.
531 kpl
paalupistettä perustuksissa
23 km
paalua perustuksissa
1 480 m³
betonia perustuksiin
1 milj. kg
terästä runkoon
ORIGAMI-terminaalin rakennustyöt alkoivat tammikuussa 2025. Työt kestävät noin kaksi vuotta ja terminaalin arvioidaan valmistuvan alkuvuonna 2027.
VAIHE | AIKATAULU |
Urakka-aika | 2024–2026 |
Terminaalin käyttöönotto | 2027 |
VAIHE | AIKATAULU |
---|---|
Erikoissuunnittelun kilpailutus | 3/2022 |
Erikoissuunnittelijoiden valinta | 9/2022 |
Suunnittelun käynnistäminen | 10/2022 |
Kaava lainvoimainen | 16.12.2023 |
Rakennuslupa myönnetty | 10.10.2024 |
Turun Satama Oy järjesti kaksivaiheisen arkkitehtuurikutsukilpailun sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi.
Kilpailun tarkoituksena oli Viking Linen ja Tallink Siljan nykyisten terminaalirakennusten korvaaminen uudella yhteisterminaalilla ja suunnitella korkealuokkainen, toiminnallisuuksiltaan erinomainen terminaalirakennus. Ferry Terminal Turku -hankkeen tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja laivaliikenteen toiminnallista tehostamista.
Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn arkkitehtuurikutsukilpailun voittajaksi valittiin ehdotus nimimerkillä ORIGAMI. Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijöiksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.
Kilpailun tuomaristo katsoi, että ORIGAMI vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita. ORIGAMIssa tuomaristoa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima. Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta, ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Sen arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan, tosin ORIGAMI nimenä viittaa eri maailmaan, mutta vertauskuva japanilaiseen paperiveistokseen on viehättävä.
Lue lisää kilpailun kulusta ja kilpailutöiden arvosteluista arvostelupöytäkirjasta >>
FTT-hankkeen toteutuminen edellyttää monen eri tahon yhteistyötä. Hankkeella on iso työllistävä vaikutus koko Turun talousalueella.
Skanska Talonrakennus Oy
Are Oy
PES-Arkkitehdit Oy
Rejlers Finland Oy
Maanpää Geo Oy
A-Insinöörit Suunnittelu Oy (ent. Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)