Haku

PostNord – Verkkokauppa kehittyy vauhdilla

Toimitustäsmällisyyden ja läpinäkyvyyden merkitys verkkokaupassa korostuu kertovat alan trendit. PostNord valmistautuu muista Pohjoismaista saatujen kokemusten perusteella toimittamaan tulevaisuudessa verkkokaupoista yhä uudenlaisia tavararyhmiä yhä joustavammin asiakkaille niin kotiin kuin noutopisteisiin.

Julkaistu Aboard-verkkolehdessä 4.6.2016

Toimitustäsmällisyyden ja läpinäkyvyyden merkitys verkkokaupassa korostuu kertovat alan trendit. PostNord valmistautuu muista Pohjoismaista saatujen kokemusten perusteella toimittamaan tulevaisuudessa verkkokaupoista yhä uudenlaisia tavararyhmiä yhä joustavammin asiakkaille niin kotiin kuin noutopisteisiin.

Jos ennen jaksettiin odottaa nettikaupan tilausta 6-7 päivää, nyt puhutaan 3-4 päivästä. Täsmällisyys korostuu koko ajan, summaa PostNordin operatiivinen johtaja Tapio Ignatius tämän hetken asiakasodotukset.
Kun ihmiset voivat tehdä ostoksia ympäri kellon kärsimättömyys myös logistiikan suhteen nousee. Ignatius kertoo huomanneensa tämän itsekin.

Kun on illalla painanut verkkokaupassa nappia, alkaa helposti jo aamulla katsomaan, missä tavara kulkee ja milloin voi odottaa sen toimitusta. Lähetysseurannasta onkin tullut arkipäivää.
Tavaran liikkumisen vaatimukset kasvavat myös koska varastoja ajetaan alas kaikissa portaissa.

Ei enää haluta pitää tavaraa omassa kirjanpidossa, vaan tuotanto lähtee liikkeelle, kun tavara tilataan. Samat lainalaisuudet pätevät jo autotuotannossa, niitä tehdään tilausta vastaan ja varaosavarastoja keskitetään ja ulkoistetaan.

Kaikkea kaikkialle

Verkkokaupasta on totuttu nykyään tilaamaan melkein mitä vain. Noutopisteet ja pakettilokerot ovat suosituimmat toimitusvalinnat, mutta esimerkiksi verkkokaupassa nousussa olevissa kodinsisustus, -kunnostus ja puutarhatuotteissa odotetaan jo palveluna toimitusta kotiin ja mökin pihalle.
Monet tavararyhmät ovat haastavia lastauksen ja kotiintoimituksen suhteen.

Yksi sesongeittain erittäin merkittävä tavararyhmä on autonrenkaat. Toisena esimerkkinä voisi mainita kodin sisustamisen ja kunnostamisen missä liikutellaan esimerkiksi kylpyammeita ja suihkukaappeja, Ignatius luettelee.
Logistiikkaketjussa vaativin lenkki on Ignatiuksen mukaan nimenomaan viimeinen osuus eli ammattikielellä ’last mail’. Nykyään kotitalousjaot tapahtuvat jaksoissa, esimerkiksi klo 15–18 ja 18–21 välillä asiakkaan toiveen mukaisesti.

Ihmiset elävät niin hektistä arkea, että tämäkin tuntuu olevan ihmisille näinä päivinä liian pitkä aikaväli. Olemmekin parhaillaan rakentamassa järjestelmiä, jossa voimme ilmoittaa asiakkaalle entistä tarkemmin milloin olemme tulossa, Ignatius kertoo.

Murros jatkuu

PostNordin operatiivinen johtaja on vakuuttunut, että muutoksen vauhti tulee pysymään kovana, sillä verkkokaupan kasvu jatkuu voimakkaana ja mukaan tulee paljon uusia tuotealueita.

Jos katsotaan mitä on tapahtunut muissa Pohjoismaissa niin ruokatoimituksia tulee ainakin enemmän ja sitten terveydenhoitoalan tuotteita suoraan kotiin. Mietimme myös erilaisia lisäarvopalveluja, asiakas voisi esimerkiksi haluta laitteen asennettuna ja vanhan laitteen poiskuljetettuna.
Suomen verkkokaupasta ulkomaisilla toimijoilla on 25 prosentin osuus ja tärkein tuontimaa on Ruotsi, joten tavara kulkee sisään pääosin meren yli lännestä.

Turun satama on meille erittäin tärkeä, sillä valtaosa kansainvälisistä runkokuljetuksistamme tulee juuri Turun kautta

Teksti: Kalle Kirstilä
Kuvat: Jouni Saaristo, Robert Seger, Jarmo Piironen